Orthopedagogie Light

Soms wordt al tijdens het intakegesprek duidelijk dat er bij een leerling een dieperliggende reden is die maakt dat het niet lukt om het huis- en leerwerk voldoende af te krijgen. Soms ook wordt dit gedurende het reguliere huiswerkbegeleidingsproces duidelijk. Voor deze leerlingen bieden wij een ‘orthopedagogie light’ traject aan.

Maatschappelijk lijkt een tendens te bestaan waarbij vooral gefocust wordt op de “problemen” of  “onvermogens” van leerlingen. Uiteraard erkennen wij dat iedereen naast krachten ook valkuilen heeft, en dat het belangrijk is daar aandacht aan te besteden in de begeleiding. Echter, wij geloven óók dat  leerlingen talenten hebben die vaak onvoldoende aangeboord worden. Talenten die, met de juiste ontplooiing, van grote meerwaarde kunnen zijn. Zowel op school als in het dagelijks leven.

Het orthopedagogie light traject start met een intake-gesprek bij een van onze orthopedagogen, gevolgd door een onderzoek, verslaglegging en adviesgesprek. Het betreft hierbij geen diagnostisch onderzoek, dus wij doen geen uitspraken over het al dan niet bestaan van (bijvoorbeeld) ontwikkelingsstoornissen. Binnen dit traject ligt de  focus op de talenten en valkuilen van de leerling, en wordt een plan van aanpak opgesteld om de leerling verder te kunnen begeleiden binnen onze huiswerkbegeleiding. Hierbij richten wij ons op ondersteuning bieden bij wat moeilijk gaat, maar vooral ook op de ontplooiing van ‘helpende talenten’. Met deze werkwijze hopen wij dat de leerling naast succes op school ook meer zelfvertrouwen ontwikkelt en zich meer bewust wordt van zijn/haar talenten. Onze visie: Je bewust zijn van je talenten is een voorwaarde om deze in te kunnen zetten!

Ons doel is om bij iedere leerling de huiswerkbegeleiding zoveel als mogelijk passend te krijgen. Het advies vanuit ons onderzoek wordt meestal vertaald naar een begeleidingstraject binnen EHBL. Hierbij wordt besproken wat de inhoud en het doel van het traject gaat zijn, en wordt een afspraak gemaakt over het aantal extra 1-op-1 begeleidingsuren bij een van onze orthopedagogen. Na afloop van het afgesproken begeleidingstraject wordt samen met de leerling en ouders/verzorgers geëvalueerd of de vooraf gestelde doelen behaald zijn. Indien dit nog niet het geval is, wordt een nieuw advies uitgebracht.

*Wanneer de door ons geboden expertise onverhoopt niet toereikend blijkt, dan brengen wij uiteraard advies uit over een mogelijk vervolgtraject.